Header Ads

Bajet 2012 untuk Orang Upaya Kurang (OKU) Malaysia

Sebagai Orang Kurang Upaya (OKU), anda pasti mendengar tentang Bajet 2,0 di lepas 7 Oktober 2011. Bagi saya, saya merasakan bahawa ini adalah berita baik untuk masyarakat OKU. Jangan lupa yang kita hidup dalam 1Malaysia, jadi ia adalah adil kepada semua sama. Bajet 2.0 juga memberi tumpuan pada ekonomi pembangunan dan juga akan memperbaiki kehidupan rakyat Malaysia, terutamanya golongan berpendapatan rendah, dan pelajar-pelajar.

Saya berfikir bahawa anda semua merasakan bahawa mereka tidak pernah menambah atau menukar untuk faedah OKU. Tetapi, kami sudah mempunyai kebajikan 1Malaysia rakyat, KAR1SMA disediakan untuk membantu rakyat yang kurang bernasib baik, termasuk warga emas, orang kurang upaya (OKU), kanak-kanak yatim dan ibu-ibu tunggal, yang meningkatkan taraf hidup golongan miskin. Jadi, mereka memberi RM 1.2 bilion kepada KAR1SMA, bermakna RM 300 bantuan untuk warga miskin kanan sebulan, RM 100 hingga RM 450 untuk kanak-kanak miskin, dan bantuan dan elaun di antara RM 150 dan RM 300 sebulan untuk golongan orang kurang upaya (OKU).

Biar saya beritahu sesuatu yang anda perlu tahu apa manfaat yang masyarakat Pekak boleh dapat pada tahun depan.

Bagi wanita Pekak,
Anda perlu mendapatkan imunisasi HPV PERCUMA untuk mencegah kanser pangkal rahim di Klinik 1Malaysia sahaja. Jika anda tidak pasti apa yang ia adalah HPV, baca lebih banyak maklumat di http://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv.htm


Bagi ibu bapa kanak-kanak Pekak,
Jika anda adalah ibu bapa Pekak mempunyai 'normal' anak atau adalah keluarga Pekak berpendapatan rendah, ia yang baik tentang pemansuhan itu biaya sekolah untuk sekolah semua sekolah rendah dan menengah, maksudnya, kamu tidak perlu untuk membayar yuran di luar kokurikulum , kertas ujian dalaman, Sekolah Sukan Malaysia majlis yuran dan premium insurans dari 2012 di sekolah pekak. 


Dan untuk keluarga pekak berumahtangga, isi rumah yang menggunakan bil elektrik RM 20 sebulan atau kurang saja.
 

Keluarga Pekak yang mempunyai pendapatan bulanan sebanyak RM 3,000 dan ke bawah, mereka boleh mendapatkan RM 500! Saya juga tertanya-tanya mengenai bagaimana kerajaan memberikan RM 500 kepada semua keluarga Pekak pada tahun depan. :P Saya tidak tahu.


Untuk pelajar Pekak sekolah rendah dan menengah,
Anda boleh mendapatkan bantuan dari RM 100 supaya anda boleh membeli buku-buku teks atau bahan-bahan untuk sekolah anda.

Untuk pelajar
Pekak Universiti dan Kolej,
Anda akan dapat buku baucer RM 200 apabila anda belajar di institusi awam dan swasta tempatan pengajian tinggi, matrikulasi dan Tingkatan 6 pada tahun depan. Anda akan membeli buku teks untuk mempelajari mata pelajaran sahaja. 


Untuk Pekerja Pekak,
Jika Pekak yang berpendapatan RM 5,000 dan ke bawah, sumbangan KWSP majikan meningkat daripada 12% kepada 13%.

Bagi Warga Emas Pekak,
Pekak warga emas yang berumur 60 tahun ke atas, anda tidak perlu membayar yuran pendaftaran di hospital kerajaan dan klinik kesihatan. Ingat untuk menunjukkan kad OKU kepada mereka apabila anda pergi ke hospital kerajaan.

Juga diskaun 50% daripada tambang LRT dan Monorel. Bukan mereka sahaja, dah lama sudah ada kad diskaun LRT dan Monorail
diberikan untuk keluarga Pekak, dan pelajar-pelajar pekak. Jangan bimbang. 

Untuk
Pasangan / Keluarga Pekak,

Jika anda adalah pasangan Pekak akan memulakan sebuah keluarga pada tahun 2012, anda mungkin boleh membeli rumah pertama anda pada kali pertama anda sejak "Skim Rumah Pertama Saya" yang meningkat daripada RM 200K ke RM400K, bermakna anda boleh meminjam pinjaman dari bank-bank jika anda berpendapatan kurang daripada RM3, 000 gaji sebulan. Anda lebih baik cuba, tidak perlu bergantung kepada ibu bapa anda. Jika tidak faham, kamu boleh
dapat bantuan dari MFD dan KLSD.

Bagi guru-guru Pekak dan kakitangan awam,
Saya pasti bahawa guru-guru Pekak dan kakitangan awam sangat gembira tentang kenaikan gaji dan bonus. Ia baik untuk bersara pada usia 60 tahun. Jika anda adalah guru Pekak, anda harus mengambil peluang untuk belajar terus sambilan dengan tawaran master or phd biasiswa daripada kerajaan!

Bagi majikan sendiri-Pekak,
Baik mengenai pinjaman 1mil maksimum RM untuk memulihkan perniagaan dan potongan cukai bagi francais. Saya tidak pasti tentang ini. Saya juga mendengar bahawa kerajaan juga boleh memberi pinjaman kepada anda jika anda ingin untuk membuka perniagaan anda sendiri. Anda perlu mendapatkan bantuan bantuan dari
MFD dan KLSD.

---------------------------------------------------------

Komen kawan saya pekak:
Saya gembira dengan bajet 2012, kerana ia termasuk semua orang. Walaupun ia tidak memberi tumpuan kepada Orang Kurang Upaya (OKU) tetapi ia seolah-olah OKU adalah sebahagian daripada Rakyat yang mempunyai hak yang sama seperti orang-orang yang mendengar (lebih adil), tidak dilabel sebagai kemiskinan yang memerlukan bantuan khas. Tetapi juga, saya masih saja berharap Kerajaan dapat menyediakan bajet bagi akses untuk OKU. Maksud saya menyediakan lebih jurubahasa, laluan, lampu isyarat, lif, telekomunikasi, pengangkutan, kereta dan lain-lain tempat letak kereta di mana-mana tempat yang guaman bagi OKU-orang yang pekak, buta, kerusi roda, pelajar kurang upaya dan lain-lain Kami OKU mempunyai hak untuk akses kepada mana-mana sahaja termasuk tempat kerja , membeli-belah, perjalanan. Ingat bahawa ia adalah HAK KAMI, bukan gampangnya.


---------------------------------------------------------

Selina Wing comment:  
Saya gembira tentang pelajar-pelajar Pekak di sekolah Pekak dan dalam kelas Pekak di 'normal' sekolah mendapat lebih banyak faedah kerana apa yang saya tulis di atas. Tetapi, saya berharap bahawa kita perlu mendapatkan perkhidmatan akses jurubahasa bahasa isyarat jika kerajaan memberi dana atau melakukan satu pusat khidmat untuk melatih jurubahasa dan boleh menyokong video-relay perkhidmatan. Banyak Pekak rakyat Malaysia juga mahu video-relay perkhidmatan dapat menyediakan di rumah, hospital-hospital tempatan, lapangan terbang dan banyak lagi di semua negeri, Malaysia supaya ia mudah untuk menghubungi yang tersayang melalui video telekomunikasi-jurubahasa. Itulah apa yang impian Pekak! Tidak perlu bergantung kepada ibu bapa atau saudara-mara membantu untuk memanggil. Periksa info tentang Video Relay-Perkhidmatan

Berharap bahawa KAR1SMA juga perlu memberi tumpuan kepada pendidikan khas di Malaysia juga perlu meningkatkan latihan khas vokasional dan pembangunan kemahiran, termasuk latihan komputer.
 

Saya berharap kerajaan perlu membina sebuah sekolah Pekak di Malaysia Timur (Sabah & Sarawak) kerana ramai ibu bapa untuk menghantar pelajar Pekak telah pergi ke Semenanjung Malaysia untuk belajar di sekolah-sekolah Pekak, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur sahaja. Bagi ibu bapa, mereka perlu untuk melawat anak mereka sendiri di sekolah-sekolah Pekak jika mereka telah pergi / balik ke Malaysia Timur. 

Bagi masyarakat orang kurang upaya (OKU), lapangan terbang, hospital, dan universiti-universiti tempatan dan swasta boleh mempunyai pejabat 'Perkhidmatan Orang Kurang Upaya' untuk orang kurang upaya boleh mendapatkan akses di Malaysia. Berharap bahawa kerajaan boleh cuba untuk membina sebuah kereta mungkin perlu pakai untuk disesuaikan dengan keperluan orang kurang upaya juga. Dan membuat satu tempat Kurang Upaya untuk orang kurang upaya boleh petrol dengan begitu mudah di stesen minyak jika anda bayangkan sebagai orang dalam kerusi-roda. 


Jadi, apa yang orang Kurang Upaya mahu untuk hak-hak mereka untuk akses yang lebih baik, supaya mereka dapat hidup dengan begitu mudah, ia adalah adil untuk semua kamu, sama.


If you not understand BM version, please read English version - Selina's Wing blog at  
http://www.selinawing.com/2011/10/budget-2012-for-disability-malaysia.html

2 comments:

  1. Anonymous12:30 PM

    Saya sokong! Saya harap semua orang pekak dapat berdikari dan mengenang jasa pihak yang telah beri sumbangan~ Semoga baik~

    ReplyDelete
  2. Terima kasih, chun. Saya terkejut apabila saya baca blog kamu... Kamu sangat menaruhi perasaan kamu bila kamu menulis sangat baik! :D

    ReplyDelete

Powered by Blogger.